NASA sun_01

De woelige baren van de zon

De zonnekijker Atmospheric Imaging Assembly staart onafgebroken naar de zon. De vier telescopen van het instrument hebben samen meer dan 100 miljoen foto's gemaakt van bijvoorbeeld zonnevlekken en grote zonnevlammen.

26 januari 2015 door Carsten Nymann

Het zonneobservatorium van ruimteorganisatie NASA draait op 35.000 kilometer hoogte om de aarde en doet iets waar de meesten van ons zware hoofdpijn van zouden krijgen.

Sinds de lancering in 2010 hebben de instrumenten van de satelliet Solar Dynamics Observatory onafgebroken naar de zon getuurd.

Het kroonjuweel van deze instrumenten is de Atmospheric Imaging Assembly (AIA), die ruim 100 miljoen plaatjes heeft geschoten van de zon.

De AIA gebruikt vier telescopen, die elke 12 seconden met elkaar acht foto's van de zon maken bij tien verschillende golflengten.

Zon in ultrahoge resolutie

Dankzij de hoge frequentie kunnen de astrofysici gebeurtenissen diep in de corona van de zon waarnemen in de hoogste resolutie.

De corona is de buitenste laag van de atmosfeer van de zon, die onder andere bestaat uit plasma (geïoniseerde gassen) dat wordt uitgezonden door de zon.

Het lijkt alsof de corona dicht om de zon ligt, maar in feite strekt hij zich miljoenen kilometers ver de ruimte in.

Galerij met de beste foto's van de zon

Doordat de zon zelf zo veel licht uitzendt, is de corona alleen tijdens zonsverduisteringen vanaf de aarde te zien.

De telescopen van de AIA kunnen de zon echter op elk moment tot in detail fotograferen vanaf hun positie hoog boven het aardoppervlak.

In de galerij hierboven vind je een kleine, door NASA samengestelde selectie van de meest opzienbarende foto's van de zon.