Starshade 2 2014/12

Ruimtebloem spoort verre planeten op

Video: Een sterrenscherm maakt verre planeten zichtbaar voor astronomen.

29 juli 2014 door Karen Grubbe

In de jacht op planeten buiten het zonnestelsel heeft NASA nu een heel ambitieus project: Starshade, een soort reuzenzonnebloem in de ruimte. Dit scherm moet het verblindende sterrenlicht dat de planeten in hun baan om de ster overstraalt, blokkeren.

Dankzij het sterrenscherm kan een telescoop planeten die om verre sterren cirkelen, rechtstreeks waarnemen.

'Bloembladen moeten sterrenlicht tegenhouden

Het geheim van Starshade, dat op volle grootte een diameter van 34 meter heeft, is de bloemvorm. De randen van de bladen zijn speciaal gemaakt om de kromming van het licht te reduceren. De schaduw is daardoor zeer donker, waardoor planeten te zien zijn.

Het sterrenscherm neemt zelf een plek in de ruimte in en kan in zijn eentje of met een telescoop gelanceerd worden. Volgens de astronomen achter het project kan Starshade bijvoorbeeld gebruikt worden in combinatie met de James Webb-telescoop, die in 2018 de ruimte in zal worden gestuurd.

Dankzij het scherm kunnen telescopen planeten ter grootte van de aarde tot op een afstand van vele lichtjaren waarnemen en vervolgens op de foto zetten.

Zie de Starshade in actie