Første nærbillede af pluto

Astronomen staan paf: Pluto heeft bergen

De NASA-sonde New Horizons heeft de eerste close-ups van Pluto naar de aarde gestuurd. Tot grote verrassing van NASA blijkt de dwergplaneet bedekt te zijn met kilometershoge bergen.

16 juli 2015 door Babak Arvanaghi

Op de eerste hogeresolutiefoto's ooit van de dwergplaneet Pluto zijn hoge bergtoppen en diepe kloven te zien.

De NASA-sonde New Horizons heeft foto's gemaakt van Pluto en zijn maan Charon, en de astronomen en natuurkundigen van NASA kunnen niet wachten om de grote hoeveelheid gegevens die vanaf 4,8 miljard kilometer afstand worden verstuurd, te analyseren.

New Horizons-foto's zijn verrassend

De bergen op de foto's doen de onderzoekers versteld staan. Volgens de geologen van NASA heeft de sonde bergen tot 3,5 kilometer hoogte vastgelegd, die waarschijnlijk hooguit 100 miljoen jaar oud zijn – piepjong in astronomische termen.

Eerder maakte de sonde deze foto van Pluto.

New Horizons leidt tot nieuwe theorieën

Het oppervlak van Pluto, dat de sonde op dit moment fotografeert en onderzoekt, bestaat voornamelijk uit methaan en bevroren stikstof, maar die twee stoffen zijn volgens wetenschappers niet sterk genoeg om bergen te kunnen vormen. Ze denken nu dat die wellicht uit bevroren water bestaan.

Met deze nieuwe gegevens moeten de geologen hun theorieën over de vorming van bergen in een ijskoude omgeving bijstellen. Tot nu toe gingen ze ervan uit dat bergen op bijvoorbeeld de manen van de gasplaneten ontstaan zijn door de zwaartekracht van de grote planeten waar ze omheen draaien. Pluto wordt echter niet op die manier door de zwaartekracht beïnvloed.

New Horizons maakt legpuzzel

De close-up is genomen anderhalf uur voordat de New Horizons op zijn kleinst mogelijke afstand tot Pluto was. In de komende tijd zal de sonde meer foto's naar de aarde sturen, die samen een goed beeld van het oppervlak van Pluto zullen vormen.

De New Horizons is ruim negen jaar onderweg geweest naar Pluto.