Planetoide_top

OSIRIS-REx neemt planetoïdenmonster in 5 seconden

De OSIRIS-REx, de robotsonde van NASA, begint aan een drie jaar lange reis naar de planetoïde Bennu. De sonde moet het eerste bodemmonster van een planetoïde nemen en terug naar de aarde brengen.

5 september 2016 door Mikkel Meister & Karen Grubbe

Doe 60 gram grond van een planetoïde in een bakje en breng het monster veilig naar de aarde.

Dat is de taak van NASA's robotsonde OSIRIS-REx, die vandaag op weg gaat naar de kleine planetoïde Bennu. Het is de bedoeling dat de sonde met een snelheid van 100.000 km/h in slechts 5 seconden een monster neemt en het terug naar de aarde brengt.

OSIRIS-REx krijgt duwtje richting planetoïde

Na de lancering gaat de sonde in eerste instantie in een baan om de zon. Maar na een jaar keert de OSIRIS-REx terug naar de aarde, die hem een duwtje in de rug geeft en hem zo naar Bennu slingert.

Het duwtje is het begin van een zorgvuldig geplande precisie-operatie, die ertoe moet leiden dat de robotsonde in 2019 in de baan van Bennu aankomt en de planetoïde iets voor blijft.

De sonde moet vervolgens een jaar lang om de planetoïde cirkelen en het 500 meter grote object van een afstand van 5 kilometer in kaart brengen.

Monster moet minstens 60 gram wegen

De OSIRIS-REx ziet eruit als een dobbelsteen en heeft een ribbe van circa 3 meter. Hij heeft onder meer drie geavanceerde camera's, een hoogtemeter en een paar spectrometers aan boord.

Het belangrijkste werktuig van de robotsonde is echter de robotarm die het monster van Bennu moet nemen. Dat moet minimaal 60 gram wegen.

Wanneer de 3 meter lange arm de planetoïde raakt, blaast hij een flinke wolk stikstof op het oppervlak, waardoor stof en steentjes opdwarrelen en in het bakje op de arm terechtkomen. De OSIRIS-REx heeft stikstof voor drie keer blazen.

De missie moet astronomen meer kennis opleveren over de 14.000 planetoïden die zich gevaarlijk dicht bij de aarde bevinden, zodat een rampzalige botsing in de toekomst kan worden voorkomen.

Zo neemt de OSIRIS-REx het monster

1. De snelheid gaat omlaag

Als de OSIRIS-REx vlak bij Bennu is, gaat de snelheid iets omlaag en vouwt de speciaal ontworpen grijparm zich uit.

2. De grijparm raakt de planetoïde

In de 5 seconden dat de arm de planetoïde raakt, wordt er een wolk stikstof op geblazen, waardoor steentjes, stof en grond in twee bakjes op de grijparm terechtkomen.

3. Het monster komt in de capsule

De arm brengt het monster naar de capsule, zodat het tijdens de lange terugreis naar de aarde goed beschermd is.

Planetoïde Bennu

Bennu is een planetoïde met een diameter van zo'n 500 meter die gevaarlijk dicht bij de aarde kan komen. Volgens NASA kan dat rond 2182 gebeuren, en bij een voltreffer komt de energie van 80.000 Hiroshimabommen vrij.