Europa en zee

NASA komt maandag met verrassend nieuws

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie presenteert maandag een nieuwe ontdekking. NASA laat nog weinig los, maar licht een tipje van de sluier op: er zijn 'bewijzen van verrassende activiteit' op de Jupitermaan Europa.

22 september 2016 door Babak Arvanaghi

Als het over leven op andere plaatsen in het zonnestelsel gaat, kijken we vaak naar Mars. Maar misschien moeten we het nog wat verder zoeken.

Astronomen vragen zich al lange tijd af of er een enorme zoutwaterzee schuilgaat onder de ijskap van Europa, de op drie na grootste maan van Jupiter.

En nu lijkt de bevestiging te komen. NASA heeft een persconferentie aangekondigd voor maandag, waarop bewijzen van 'verrassende activiteit' op Europa' gepresenteerd zullen worden.

Zee kan leven bevatten

Europa is bedekt met een kilometers dikke laag ijs, waar we niet doorheen kunnen kijken. Astronomen hebben drie redenen om aan te nemen dat er zich een zee onder het ijs bevindt:

Eerder dit jaar voerden wetenschappers van het Jet Propulsion Laboratory van NASA een onderzoek uit waaruit bleek dat de ondergrondse zee, als die bestaat, erg doet denken aan de zeeën op aarde.

Er zouden genoeg zuur- en waterstof zijn om leven te kunnen herbergen.

De Hubble richt zijn blik op Europa

De aanleiding voor de persconferentie is dat de Hubble-telescoop op Europa is gericht, en het is onwaarschijnlijk dat deze telescoop sporen van leven kan detecteren.

Het meest waarschijnlijke scenario is dan ook dat NASA het bestaan van een enorme zee van vloeibaar zout water bevestigt.

>> VOLG DE PERSCONFERENTIE LIVE: maandag 20:00 uur onze tijd