© Pinterest

Wat is het verschil tussen een meteoor en een meteoriet?

De aarde beefde toen een vuurbol vorige week de nachtelijke hemel boven Finland oplichtte en de inwoners wekte met een enorme knal. Hoewel meteoren maar kleine stenen zijn, ontketenen ze enorme krachten als ze de aardatmosfeer binnen razen.

21 november 2017

De nacht werd even dag toen een meteoor vorige week de nachtelijke hemel boven Lapland in Finland openreet.

Toen de vuurbol aan de hemel verscheen, baadden de inwoners van de regio een paar seconden in het licht en hoorden ze een explosie.

Meerdere mensen filmden de gebeurtenis.

De meteoor was mogelijk onderdeel van de meteorenzwerm de Leoniden, die elk jaar in november zijn hoogtepunt heeft.

De Leoniden worden gevormd door brokstukken van de komeet 55P/Tempel-Tuttle, die om de 33 jaar de baan van de aarde kruist. Als de resten van de komeet de atmosfeer van de aarde binnen razen, zijn ze te zien als vallende sterren.

GA OP ONTDEKKING IN HET HEELAL met een abonnement op Wetenschap in Beeld

Vanuit een andere hoek gefilmd zie je hoe het rotsblok boven de aarde verbrandt.

Een meteoor is hetzelfde als een vallende ster, dat wil zeggen een lichtverschijnsel aan de hemel. Een meteoriet is daarentegen tastbaar: het is een steen die uit de lucht is komen vallen.

De twee verschijnselen hebben natuurlijk wel alles met elkaar te maken.

Een meteoor ontstaat als een voorwerp uit het heelal de dampkring van de aarde binnendringt. De snelheid van dergelijke objecten wordt uitgedrukt in kilometer per seconde, en alleen al vanwege de beweging dragen ze een grote hoeveelheid energie in zich.

Stenen verbranden in de dampkring

Als een steen ut het heelal in contact komt met de lucht in de dampkring, wordt de beweging geremd door de wrijvingsweerstand. De energie wordt omgezet in hitte, waardoor de steen of een deel ervan smelt en verdampt.

De hitte en de verdampte materie blijven hangen in de baan. Op deze manier ontstaat een meteoor.

De meeste meteoren worden gevormd door deeltjes zo groot als een zandkorrel. Grotere steentjes, ter grootte van een erwt, zullen een felle lichtflits en een luide knal veroorzaken.

Meteorieten zijn de ‘overlevers’

Nog grotere stenen gaan met meer geweld gepaard, en af en toe doorstaat een deel ervan de tocht door de dampkring. Zo’n overblijfsel wordt een meteoriet genoemd.

Omdat een vallende steen strikt genomen pas na de inslag een meteoriet genoemd mag worden, wordt de steen in de lucht vaak een meteoroïde genoemd.

Als de steen flink uit de kluiten gewassen is, spreken we van een planetoïde, zoals de rotsen in een gordel tussen Mars en Jupiter.