Geminiden

Planetoïde verlicht vannacht de hemel

Vannacht worden we getroffen door de krachtigste meteorenzwerm van het jaar. We passeren dan namelijk de Geminiden, stofdeeltjes van een afbrokkelende planetoïde.

13 december 2016 door Babak Arvanaghi

Als de Geminiden ons vannacht treffen, wordt de hemel verlicht door wel 160 vallende sterren per uur. Ze bewegen langzaam langs de hemel en hebben een gelige gloed.

De meteorenzwerm biedt de beste kans van het jaar om vallende sterren te zien en duurt tot 17 december. Vannacht is het mooie verschijnsel echter op zijn hoogtepunt.

Jupiter veroorzaakt sterrenregen

De Geminiden wijken sterk af van de andere meteorenzwermen die ons treffen. Ze worden namelijk elk jaar krachtiger.

Meteoren zijn meestal het resultaat van stof van kometenstaarten, maar de Geminiden zijn afkomstig van een planetoïde, die geen lange staart van stof en ijs heeft.

We weten niet precies waarom de planetoïde (3200) Phaethon vallende sterren vormt. Wetenschappers vermoeden dat de planetoïde in zijn baan zo dicht langs de zon komt dat hij uitdroogt, barsten vertoont en stofdeeltjes afgeeft.

Door de enorme zwaartekracht van Jupiter worden de deeltjes in de baan van de aarde getrokken, en elk jaar komen er deeltjes bij en zien we meer vallende sterren.

Vermijd het maanlicht

De Geminiden vallen samen met de volle maan. Dat maakt het moeilijk om optimaal van de vele vallende sterren te genieten, want de maan staat heel dicht bij het beginpunt van de meteorenzwerm.

Je kunt daarom het beste bij bijvoorbeeld een boom gaan staan, die het heldere licht van de maan afschermt.

De Geminiden bedekken de gehele hemel, dus er zou een goede kans moeten zijn om ze te zien, ook als je niet rechtstreeks naar het beginpunt kijkt.