Mars top ny

Marsastronauten lopen risico op langdurig hersenletsel en dementie

De eerste mensen die het stoffige oppervlak van de rode planeet betreden, zullen zich mogelijk weinig herinneren van hun ruimteavontuur. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, dat opnieuw heeft gekeken naar het effect van kosmische straling op de hersenen.

12 oktober 2016 door Nanna Vium

Zou jij wel een plekje willen in de eerste raket naar Mars, zodat je kleinkinderen aan je lippen hangen als je ze vertelt over je fantastische ruimteavonturen?

Denk er dan nog eens goed over na.

Het is namelijk lang niet zeker dat je je tegen die tijd nog kunt herinneren dat je 225 miljoen kilometer door het zonnestelsel hebt gereisd en jarenlang buiten het aardmagnetisch veld hebt verkeerd.

Nieuw onderzoek van onderzoekers van onder andere de University of California laat namelijk zien dat de hoeveelheid kosmische straling waaraan astronauten binnen het zwakke magnetisch veld in de ijle atmosfeer van Mars worden blootgesteld, ernstige cognitieve gevolgen kan hebben, zoals hersenletsel, geheugenverlies en dementie, en dat dit jaren voortduurt.

Effecten kunnen levenslang zijn

Het onderzoek is gebaseerd op hersenscans bij muizen en volgt op een studie van vorig jaar, waaruit bleek hoe de lange reis de hersenen op korte termijn kan beschadigen.

In het nieuwe onderzoek kwam daarnaast naar voren dat astronauten ook zes maanden na hun terugkeer en daarna nog last kunnen hebben van ernstig hersenletsel.

'Veel van deze nadelige effecten voor de cognitie kunnen levenslang voortduren,' aldus Charles Limoli van de University of California, die meewerkte aan het onderzoek.