Mars top

Mars ontworstelt zich aan lange ijstijd

NASA heeft aanwijzingen gevonden dat de rode planeet nog steeds kampt met de naweeën van een ijstijd die al duizenden jaren voorbij is.

31 mei 2016 door Nanna Vium

Mars, ons rode broertje, heeft zoals bekend veel overeenkomsten met de aarde: vulkanen, kraters en water bijvoorbeeld.

En nu heeft een aantal onderzoekers van NASA nog een overeenkomst gevonden.

Net als de aarde heeft Mars naar alle waarschijnlijkheid meerdere ijstijden gekend, waarvan de laatste zo'n 400.000 jaar geleden werd afgesloten.

IJs op Mars is van dichtbij bekeken

Dat is onlangs ontdekt dankzij radaronderzoek door de NASA-satelliet Mars Reconnaissance Orbiter, die zich al meer dan 10 jaar in een baan rond Mars bevindt.

Met behulp van de bodemradar van de satelliet, SHARAD, konden de onderzoekers onder andere de dikte van het ijs aan de polen van de planeet nauwkeurig bestuderen.

Op basis daarvan schatten ze dat de meest recente ijstijd circa 400.000 jaar achter Mars ligt, wat vanuit het oogpunt van de geologie heel recent is.

Mars is bedekt met ijs

De planeet kampt dan ook nog steeds met de nasleep van deze ijstijd.

Door de schuine stand van Mars worden in een ijstijd de gebieden rond de evenaar namelijk met ijs bedekt.

Als de ijstijd ten einde komt, trekt dit ijs weer langzaam terug naar de polen.

En dat proces is nu nog steeds aan de gang op Mars – duizenden jaren later.