Mars Generator

In 30 dagen naar Mars met nieuwe raketmotor

Baanbrekende fusiemotor brengt Mars dichterbij.

9 september 2013

De droom om een bemand vaartuig naar Mars te sturen is een stap dichter bij de werkelijkheid gekomen nu onderzoekers van de University of Washington in de VS een revolutionaire raketmotor in de vorm van een fusieraket hebben gepresenteerd.

Met deze raket kunnen astronauten de 55 miljoen kilometer lange reis naar onze buurplaneet in 30 tot 90 dagen afleggen. Met de huidige technologie is de reistijd volgens NASA vier jaar. Bovendien is er nu nog heel veel en heel dure brandstof nodig – alleen al de lancering zou volgens schattingen 12 miljard dollar bedragen. En dan zijn we net onderweg.

Met de nieuwe, zuinige fusieraket is de overtocht vele malen goedkoper. Verder worden de astronauten met de sterk verkorte reistijd stukken minder lang aan de gevaarlijke straling blootgesteld.

Met gebruikmaking van de middelen van NASA zijn de onderzoekers onder leiding van astrofysicus John Slough aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de motor, die op kernfysische reacties moet gaan draaien. De motor maakt gebruik van hetzelfde soort processen als die in de kern van de zon, en voorlopig hebben de onderzoekers de meeste reacties die nodig zijn om de motor te laten werken, in het lab en op de computer getest. De volgende stap is de afzonderlijke tests te combineren in één groot experiment.

De Amerikaanse ruimteonderzoekers hebben er nog een flinke kluif aan voordat de fusiemotor in de praktijk werkt. Maar John Slough en collega’s hopen dat een bemande fusieraket al rond het jaar 2030 koers zal kunnen zetten naar de rode planeet.

1. Plasmakern Een plasmakern van waterstof, deuterium en tritium gaat de fusiekamer in.

2. Fusiekamer Drie ringen van lithium rond de plasmakern creëren een hoge druk, waardoor het fusieproces start.

3. Magneten Magneten rond de fusiekamer stoten de opgewekte energie aan de achterkant uit, zodat de raket vooruitschiet. Dit proces loopt één keer per minuut.