Mars overflade

Belangwekkende ontdekking: vloeibaar water op Mars

Ooit stroomde het water rijkelijk over Mars. En wellicht is dat nog steeds zo, zo maakte NASA maandag bekend op een persconferentie.

28 september 2015 door Babak Arvanaghi

Tijdens een groots opgezette persconferentie rekende de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maandag af met een van de grootste mysteries rond Mars: wetenschappers hebben ontdekt dat er vloeibaar water voorkomt op Mars.

Deze ontdekking kan van groot belang zijn voor ons mensen. In het water zou primitief leven kunnen worden gevonden, wat de vraag of we alleen zijn in het heelal eindelijk zou beantwoorden. Op termijn maakt de aanwezigheid van water het een stuk makkelijker om onze rode buurplaneet te koloniseren.

Drie miljard jaar geleden was er volop water op Mars

Het is al langer bekend dat er zo'n drie miljard jaar geleden grote hoeveelheden vloeibaar water op Mars waren, in de vorm van rivieren, zeeën en oceanen. En de meeste wetenschappers waren het erover eens dat dat water zich nu als ijs aan de polen bevindt.

Deze aanname heeft NASA onderuit gehaald.

Foto's van Mars tonen water aan

De ontdekking is gedaan door foto's te bestuderen die afkomstig zijn van Marsrovers en van sondes in een kringloop om onze buurplaneet.

In 2011 viel het oog van de wetenschappers op een aantal donkere strepen op naar de zon gekeerde hellingen, die ze Recurring Slope Linea (RSL) doopten. Ze vermoedden dat deze strepen konden zijn gemaakt door water dat van de hellingen af stroomde. NASA heeft nu het bewijs voor deze theorie geleverd.

Met nieuwe analysemethoden van chemische stoffen hebben de astronomen gehydrateerd zout gevonden, dat alleen kan bestaan als het in contact met water is geweest. Dat water is waarschijnlijk buitengewoon zout, anders zou het bij temperaturen van -60 graden Celsius meteen bevriezen.

Missies naar Mars worden makkelijker

Volgens NASA is de aanwezigheid van water op Mars essentieel voor toekomstige bemande missies. Het betekent dat we kunnen overleven op de dorre planeet. De organisatie heeft zelf plannen om binnen 20 jaar astronauten naar de rode planeet te sturen.

De deskundigen van NASA stellen dat het voorkomen van vloeibaar water hoogstwaarschijnlijk inhoudt dat er leven is op Mars. Desgevraagd antwoordde Jim Green, het hoofd van de NASA-afdeling Planetary Science, dat er voor zover we nu weten leven is op alle plaatsen waar vloeibaar water voorkomt.

Als volgende stap worden er sondes gestuurd naar de plaatsen waar de RSL's zijn waargenomen. Die moeten er onder meer achterkomen of er grondwater is op de planeet.