Jupiter_solar system theme

Jupiter: reus van het zonnestelsel

Wist je dat de planeet Jupiter de grootste planeet van het zonnestelsel is? Hier vind je meer leuke weetjes over Jupiter.

5 mei 2014 door Lone Djernis Olsen

De planeet Jupiter

Jupiter is de reus van het zonnestelsel. Het is de eerste van de buitenste gasplaneten en weegt meer dan twee keer zoveel als alle andere planeten van het zonnestelsel samen.

Jupiter is een gasplaneet en heeft dus geen vast oppervlak. Hij bestaat uit gas en heeft mogelijk een vaste kern. 75% van het gas is waterstof en 25% is helium.

De stormachtige atmosfeer van Jupiter

In de atmosfeer van Jupiter kan het flink spoken. De grootste storm is 2 tot 3 keer zo groot als de aarde en wordt de grote rode vlek genoemd. Hij is duidelijk te zien op foto's van de planeet en raast al honderden jaren.

Jupiter heeft de meeste manen

Jupiter heeft meer manen dan enige andere planeet in het zonnestelsel. Veel manen zijn planetoïden die de planeet heeft aangezogen met zijn enorme zwaartekracht. De vier grootste manen worden de Galileïsche manen genoemd omdat ze in 1610 zijn ontdekt door de wetenschapper Galileo Galilei. Drie Jupitermanen hebben mogelijk een zoutwaterzee onder het oppervlak, en sommige wetenschappers denken dan ook dat er leven zou kunnen zijn op deze manen.

Onderzoek vanuit een baan

Sinds 1973 zijn er zeven onbemande sondes langs Jupiter gescheerd. In 1995 ging de sonde Galileo als eerste in een baan om de planeet en stuurde een kleine sonde de atmosfeer in. In 2016 zal de sonde Juno Jupiter bereiken en eveneens in een baan om de planeet gaan.

Jupiter is soms te zien vanaf de aarde, en is gemiddeld na de maan en Venus het helderste object aan de nachtelijke hemel.

Lees meer over de andere planeten in het zonnestelsel.

Over Jupiter

Straal: 69.911 km Manen: zeker 67 (er worden regelmatig nieuwe ontdekt) Afstand tot de zon: 778.547.200 km Temperatuur: -121 °C (gem.)