Juno Jupiter

Juno ontsluiert de geheimen van Jupiter

Onderzoekers zijn lyrisch over de close-ups van de reus van het zonnestelsel. De noordpool, het poollicht, het geluid – alles is anders dan verwacht.

6 september 2016 door Karine Kirkebæk

De ruimtesonde Juno draait momenteel om de reus van het zonnestelsel: Jupiter. De eerste foto's hebben de aarde bereikt, en die stellen niet teleur.

De astronomen van NASA vallen zelfs bijna van hun bureaustoelen van verbazing over de nieuwe data van Juno. En de sonde gaat nog veel meer informatie sturen.

'Het wordt een ware vloedgolf, alsof je uit een brandslang drinkt,' zegt Steve Levin van NASA’s Jet Propulsion Laboratory tegen de Los Angeles Times.

Noordpool geeft blauw licht

In juli ging Juno in een baan om Jupiter, en vorige week vloog de sonde voor het eerst heel dicht bij de planeet, op slechts 4200 kilometer afstand.

De oogst van dit vliegtochtje was onder andere een indrukwekkende close-up van de noordpool van Jupiter.

Hier heeft de planeet niet de kenmerkende strepen. De noordpool geeft een blauw schijnsel af en wordt geteisterd door grote, orkaanachtige stormen.

Poollicht lijkt op vuurzee

Een andere foto waar de onderzoekers enthousiast over zijn, is het zuidelijke poollicht van Jupiter, dat doet denken aan een borrelende zee van vuur.

Juno gaat het poollicht nog beter onder de loep nemen door deeltjes en de structuur van het plasma in het poollicht te observeren met behulp van onder meer een uv-camera en een plasmadetector.

Geluid van Jupiter geeft je kippenvel

De sonde heeft ook radiosignalen opgevangen, die volgens de onderzoekers afkomstig zijn van het krachtige poollicht. NASA heeft de radiosignalen omgezet in een hoorbare frequentie, die je hier kunt beluisteren:

NASA is de data van Juno nu aan het analyseren. En aangezien de sonde nog 35 keer dicht langs de planeet gaat scheren, ziet het ernaar uit dat Jupiters geheimen binnenkort allemaal op tafel zullen liggen.