ganymedes

Grootste maan van het stelsel onderzocht

De grootste maan van het zonnestelsel, de Jupitermaan Ganymedes, is nu in kaart gebracht.

28 mei 2014

Ganymedes in kaart gebracht

De Jupitermaan Ganymedes is nu in kaart gebracht door de geologische gegevens van de Galileosonde en de oudere oppervlaktedata die de Voyager 1 en 2 in de jaren 1970 verzamelden, te combineren. Zo kwam een onderzoeksteam alles te weten over het met ijs bedekte oppervlak van de Jupitermaan, die de grootste maan van het zonnestelsel is.

Ganymedes gevormd in drie fasen

Ganymedes’ uiterlijk is in drie fasen gevormd: een vroege fase met zware meteorietinslagen, de Gilgameshan period; de tektonisch actievere Harpagian period; en de koudere, kalmere tijd die de Nicholsonian period wordt genoemd en die gepaard ging met af en toe een inslag.

Sonde JUICE doet Ganymedes in 2022 aan

Ganymedes is bijna drie kwart keer zo groot als Mars en bevat een gigantische ondergrondse zee. De maan heeft een krachtig magnetisch veld, dat hem beschermt tegen de straling van Jupiter. Waarschijnlijk zit een bezoekje aan deze onherbergzame maan er voorlopig niet in.

Wel zal het Europese ruimteagentschap ESA in 2022 de sonde JUICE op weg sturen naar Jupiter en Ganymedes. De JUICE moet ons nog meer leren over de enorme maan, die de astronoom Galileo Galilei in 1610 ontdekte.

Lees meer over het zonnestelsel.

Ganymedes

Met een diameter van 5262 kilometer is Ganymedes groter dan Mercurius en de dwergplaneet Pluto.