twin suns

Pas ontdekte planeten draaien om dubbelzon

Astronomen hebben twee planeten ontdekt die om een dubbelzon draaien.

In 2011 vonden astronomen de eerste planeet die om twee zonnen draait in plaats van één – en nu hebben ze er nog twee ontdekt. Astronomen van onder meer de San Diego State University in de VS denken dat het verschijnsel niet zo zeldzaam is als aangenomen.

De eerste planeet was Kepler 16b, en de twee nieuwe heten Kepler 34b en Kepler 35b. Beide zijn gasplaneten ter grootte van Saturnus. Kepler 34b doet 289 dagen over een rondje om zijn twee zonnen, Kepler 35b slechts 131 dagen. De pas ontdekte systemen bevinden zich beide in het sterrenbeeld Zwaan, en ze staan op 4900 respectievelijk 5400 lichtjaar van ons vandaan.

Planeten om dubbelzonnen ondervinden veel meer verschillende invloeden dan planeten met maar één zon. De temperatuur kan binnen een jaar extreem schommelen, en dat geldt ook voor het effect op de atmosfeer van de planeet. Daarom dachten veel astronomen tot nu toe dat de omstandigheden rond de dubbelzonnen voor planeten gewoon te chaotisch waren om zich daarbij in de buurt te kunnen bevinden.

De NASA-satelliet Kepler, die sinds mei 2009 op zoek is naar hemellichamen buiten ons eigen zonnestelsel, vond de twee bijzondere planeten. In totaal vond Kepler wel 2326 kandidaten, die echter nog nader onderzocht moeten worden.