Planeet 9 top

Astronomen ontdekken nieuwe aanwijzingen voor planeet X

De bewijzen voor het bestaan van een mysterieuze reuzenplaneet in een uithoek van het zonnestelsel stapelen zich op. Nu hebben wetenschappers ontdekt dat de planeet vermoedelijk de oorzaak is dat de zon helt ten opzichte van het zonnestelsel.

28 oktober 2016 door Nanna Vium

Hij is 10 keer zo zwaar als de aarde, staat 10 keer zo ver weg van de zon als Pluto en verschuilt zich ergens in een verre, donkere uithoek van het zonnestelsel.

Sinds januari dit jaar, toen astronomen van het California Institute of Technology in de VS voor het eerst bewijzen presenteerden voor de hypothese dat er een negende planeet bestaat, zijn wetenschappers hard op zoek naar aanwijzingen voor de reuzenplaneet.

En nu zijn ze weer een stapje dichterbij.

Planeet X, of Planeet 9 zoals hij ook wel genoemd wordt, is namelijk mogelijk de oorzaak van het feit dat de zon zes graden helt ten opzichte van de banen van de overige planeten. Wetenschappers breken zich hier al jaren het hoofd over.

Zwaartekracht trekt zon scheef

De wetenschappers van het California Institute of Technology praten over hun zoektocht naar Planeet X.

Dat zegt Elizabeth Bailey, astrofysicus aan het California Institute of Technology, een van de hoofdschrijvers van het onderzoek dat vorige week gepresenteerd werd op een groot Amerikaans ruimtecongres.

Met behulp van computersimulaties hebben Elizabeth Bailey en haar collega's uitgerekend dat de helling van de zon ten opzichte van de planeten van het zonnestelsel veroorzaakt kan worden door de zwaartekracht van Planeet X.

Uit eerder onderzoek kwam al naar voren dat een aantal van de verste objecten in het zonnestelsel merkwaardige banen beschrijft, die ook toegeschreven kunnen worden aan de invloed van een enorm hemellichaam als Planeet X.