Wordt de aardealsmaar groter?

De aarde wordt continu door meteorieten en stof getroffen. Groeit onze planeet dus?

1 september 2009

De aarde is ontstaan doordat meteorieten en kleine planeten met elkaar in botsing kwamen. Destijds groeide de aarde relatief snel, maar deze groei staat de afgelopen vier miljard jaar zo goed als stil. Sindsdien zijn er weliswaar veel grote en kleine meteorieten ingeslagen, maar in verhouding tot de omvang en de massa van de aarde heeft dit weinig betekenis. De aarde is dan ook niet noemenswaardig gegroeid. De zwaartekracht van de aarde, die uitsluitend van zijn massa afhangt, is dan ook al miljarden jaren hetzelfde. Het restmateriaal van de meteorieten is ook nauwelijks zichtbaar; de aarde zou pas echt groter zijn als er een dikke laag van was achtergebleven. Een aantal jaar geleden was er echter een theorie die erop neerkwam dat de aarde groeide en uitzette, waardoor het vasteland miljoenen jaren geleden brak. Dit zou verklaren waarom de kusten van de continenten zo goed op elkaar passen, zoals de oostkust van Zuid-Amerika en de westkust van Afrika. Maar tegenwoordig neemt men aan dat de continenten ronddrijven.