Planetoide HO3

Maan heeft een zusje gekregen

NASA ontdekte onlangs dat er een grote planetoïde in een baan om de aarde en de zon draait. Daarmee hebben we er – bijna – een maan bij.

17 juni 2016 door Tobias Hjortkjær Schultz

27 april was een grote dag voor de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Toen kreeg de maan namelijk een (piep)klein zusje.

De kleine luistert naar de naam 2016 HO3 en werd ontdekt door de planetoïdentelescoop Pan-STARRS 1 in Haleakala op Hawaï.

Ver weg

'Het gaat om een planetoïde die ingevangen is door de zwaartekracht van de aarde en die van de zon, en daardoor de baan van de aarde om de zon volgt. Precies zoals de maan,' aldus Paul Chodas, hoofd van het onderzoekscentrum van NASA voor objecten nabij de aarde.

'Nabij' is echter relatief, want 2016 HO3 staat ten minste 38 en ten hoogste 100 keer zo ver van de aarde als de maan.

2016 HO3 heeft een diameter van naar schatting tussen de 37 en 91 meter en is daarmee te klein om met het blote oog te kunnen zien.

Planetoïde hield zich 50 jaar schuil

Volgens NASA is het zusje van de maan helemaal niet zo jong.

Volgens onderzoekers zit HO3 namelijk al zo'n 50 jaar in zijn baan. Waarschijnlijk blijkft hij nog een paar eeuwen buurten, waarna hij uit zijn baan raakt en het heelal in verdwijnt.

'Het gaat om een zogenoemde quasi-satelliet,' aldus Paul Chodas.

Een quasi-satelliet is een planetoïde in een tijdelijke baan om een hemellichaam. HO3 is de meeste stabiele quasi-satelliet die NASA tot nu toe heeft waargenomen.