kepler supernova DK

Kan een supernova de aarde verwoesten?

Ik heb gehoord dat een supernova de aarde kan vernietigen. Is dat zo?

Een supernova ontstaat wanneer een zware ster door zijn brandstof heen is. Tot dan toe heeft de energieproductie de ster in leven gehouden, en als dit proces tot staan komt, implodeert hij.

Hierbij wordt de buitenste gaslaag weggeslingerd en komen er grote hoeveelheden gamma- en röntgenstralen en hoge-energiedeeltjes vrij. Uit berekeningen blijkt dat

Straling kan ozonlaag beschadigen

Uit berekeningen blijkt dat de straling van een supernova-explosie op nog geen 26 lichtjaar van de aarde de helft van de ozonlaag zal afbreken, waardoor er meer schadelijke uv-straling van de zon door kan dringen.

Geen acuut gevaar

Dit zal nadelige gevolgen hebben voor het fotoplankton, dat de helft van alle zuurstof in de atmosfeer produceert. Er doet zich echter maar eens in de anderhalf miljard jaar een supernova-explosie op minder dan 26 lichtjaar van de aarde voor.

Op dit moment staat geen enkele van de sterren die zich zo dicht bij de aarde bevinden op instorten.

Supernova’s maken planeten

Een supernova-explosie leidt niet alleen tot kommer en kwel: er komen zware elementen bij vrij, die het heelal in geslingerd worden.

Met dit materiaal worden planeten en sterren gevormd, en als ons zonnestelsel niet op deze manier aan dergelijke stoffen was gekomen, waren wij er niet geweest.