earth seen from space

5 vragen over de aarde

We weten nog lang niet alles van onze aarde. Door de extreme druk en hitte kunnen we niet diep de aarde in, wat het onderzoek naar het ontstaan van het leven bemoeilijkt. De geologen blijven nieuwe kennis najagen voor het doorgronden van de aarde.

1. Hoe uniek is onze aarde?

De aarde is een oase in het heelal en heeft massa, een atmosfeer, water en precies genoeg licht en warmte, terwijl onze zeven buurplaneten levenloos zijn, en ijskoud of gloeiend heet bovendien. Maar is de aarde wel zo uniek – of zijn er andere planeten zoals de onze?

De heersende opvattingen

De onderzoekers hebben een gedegen inzicht in de processen die de aarde in de loop der tijd hebben gevormd. En in feite is de aarde een gewone rotsplaneet die om een gele dwergster draait. De laatste jaren is echter duidelijk geworden dat onvoorspelbare gebeurtenissen de juiste omstandigheden voor leven schiepen.

De aarde staat goed ten opzichte van de zon en had van begin af aan al een geschikte temperatuur. Een relatief grote maan zorgde daarbij voor een stabiele rotatie en een bijbehorend redelijk stabiel klimaat, terwijl de grote aardkern een magneetveld voortbracht dat beschermt tegen de straling van de zon. En al bevindt water zich meestal veel verder weg in een zonnestelsel, de aarde kreeg er flink wat van mee.

Mogelijk heeft het op aarde ooit ijsmeteorieten geregend. Uit recente computersimulaties blijkt dat Jupiter en Saturnus objecten naar de binnenste planeten geslingerd kunnen hebben.

Herschel

Hoe komt de wetenschap verder?

Het is lastig te bepalen hoe ongewoon de aarde precies is als we niet weten hoe vaak er vergelijkbare zonnestelsels ontstaan. Maar de Europese ruimtetelescoop Herschel onderzoekt dit sinds mei 2009.

Waarom is het belangrijk?

Hoe bijzonder de aarde is, is van belang voor de vraag hoeveel moeite we moeten doen om elders leven te vinden.

Wat is de kans op antwoorden?

We kunnen niet alle gebeurtenissen van 4,6 miljard jaar in kaart brengen die de aarde hebben gevormd. Maar astronomen weten wel waar ze naar moeten zoeken.

Feiten

Juiste chemie was een toevalstreffer

Op zich is de aarde een gewone rotsplaneet, maar door een aantal gunstige omstandigheden is het nu de groene, natte, levende planeet die we kennen.

De zon stond op de juiste afstand, zodat het op aarde niet te koud of te warm was.

De maan stabiliseerde de rotatie van de aarde en creëerde zeeën, waar leven kon ontstaan. De ijzerkern houdt het magneetveld in stand.

Jupiter en Saturnus slingerden in het prille zonnestelsel kleine ijsmeteorieten naar de aarde en leverden op die manier water aan.

Thema