Uranus cold planet

Zonnestelsel: Hoe koud is het op andere planeten?

We weten hoe koud of warm het is op alle planeten van het zonnestelsel. Maar hoe meten astronomen de temperatuur?

Temperatuur van planeten gemeten via straling

Astronomen meten de temperatuur van een planeet via de straling die hij uitzendt. Koude planeten zenden infrarode straling uit met lange golven, de warme met korte golven.

Astronomen vergelijken straling

De kracht van de infrarode straling van de planeet berekenen de astronomen door de weerkaatste straling van de planeet met de straling van de zon in het infrarode gebied te vergelijken. Het verschil tussen de metingen is de warmtestraling die van de planeet komt.

De meest nauwkeurige methode is infrarode straling bij diverse golflengten te meten en dan de golflengte te vinden waarbij die het krachtigst is. Deze golflengte geeft regelrecht de temperatuur van de planeet aan op grond van een simpele natuurwet, de wet van Wien.

Eerdere metingen van temperatuur Venus waren fout

De astronomen moeten er dan wel zeker van zijn dat de straling daadwerkelijk van het oppervlak van de planeet afkomstig is. De eerste metingen van de temperatuur van Venus waren bijvoorbeeld veel lager dan de echte temperatuur, 464 °C. De oorzaak was dat de weerkaatste straling die gemeten werd afkomstig was van de bovenste laag wolken rond Venus. De juiste temperatuur is pas in 1956 met metingen gevonden.

Lees meer over planeten in het zonnestelsel.

Temperaturen planeten:

Venus: 464 °C Mercurius: 167 °C Aarde: 14 °C Mars: -63 °C Jupiter: -121 °C Saturnus: -130 °C Uranus: -205 °C Neptunus: -220 °C