solar system

Wat als ... het zonnestelsel elders lag?

Hoe zou het zonnestelsel eruitzien als het heel ergens anders lag in ons sterrenstelsel, de Melkweg?

11 maart 2013

De locatie is de belangrijkste factor voor de bewoonbaarheid van het zonnestelsel. Het leven heeft zich in 3,5 miljard jaar ontwikkeld van eencellig organisme tot onder meer de mens. Dat was niet gelukt als het zonnestelsel veel te veel rampen te verduren had gekregen. Dat die zijn uitgebleven, komt doordat het zonnestelsel niet te dicht bij of te ver van het centrum van de Melkweg ligt.

De zon maakt een bijna ronde baan om het centrum van de Melkweg en staat zo ver van het centrum af dat er veel ruimte tussen de sterren zit. En omdat de omlooptijd van de zon 225 miljoen jaar bedraagt, komt de zon slechts zelden langs een spiraalarm waar nieuwe sterren en dus veel supernova’s ontstaan.

Het zonnestelsel ligt ook niet te ver van het centrum af. De aarde bestaat uit zware elementen als ijzer, nikkel, silicium en zuurstof, en deze combinatie hebben maar weinig sterren. Zware elementen als ijzer zijn schaars, en de hoeveelheid daalt naarmate je verder van het centrum komt.

Zonder zware elementen kan een planeet als de aarde niet ontstaan. We weten van onderzoek naar exoplaneten dat dit type vooral te vinden is bij sterren met een hoog gehalte zware elementen.