stjernehimmel

Vijf planeten op een rij te zien

Momenteel kun je iets spectaculairs beleven: wel vijf planeten staan zichtbaar op een rij. Je kunt ze in de vroege ochtend zien – met je telefoon, als je niet naar buiten kunt.

29 januari 2016 door Anders Bruun

Ben je een vroege vogel en is de lucht helder, dan mag je jezelf deze spectaculaire aanblik niet onthouden: de planeten Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus staan op een bijna rechte lijn aan de koude ochtendhemel. Dat schrijft het Deense planetarium Tycho Brahe op zijn website.

Het is een zeldzaam mooi verschijnsel. Probeer zo veel mogelijk uitzicht naar het zuiden en oosten te hebben – en als het even kan, kijk dan weg van de lichtvervuiling van de stad.

Planeten Venus en Jupiter het duidelijkst te zien

Van de vijf zijn Venus en Jupiter het best zichtbaar, maar ook Mars is vrij goed te zien door zijn rode kleur.

Saturnus bevindt zich tussen Mars en Venus, maar is minder helder, dus verwar hem niet met een ster.

Mercurius kan ook lastig te zien zijn, want die staat dicht bij de zon. Daarom moet je er net voor zonsopgang bij zijn.

Planeten aan dezelfde kant van de zon

Dit ongebruikelijke fenomeen is nu te zien doordat de vijf planeten aan dezelfde kant van de zon staan. Dat betekent dat ze op hetzelfde tijdstip te zien zijn, in plaats van verspreid over de hele nacht.

Doordat alle planeten in dezelfde schijf rond de zon draaien – wat je een ecliptica noemt – en we er vanuit datzelfde vlak naar kijken, lijkt het alsof de planeten op één lijn liggen.

In augustus weer een kans

Het fantastische verschijnsel is vrijwel de hele maand februari te zien, maar mocht je het toch missen, kan krijg je in augustus weer een kans. Ook dan staan de planeten op één lijn, maar dan net na zonsondergang, aldus het planetarium in Kopenhagen.

Bekijk de planeten met je smartphone

Screendump van de app StarWalk, waarbij je met je smartphone allerlei hemellichamen en andere objecten kunt lokaliseren. Hier zie je bijvoorbeeld de Hubbletelescoop.

Is het bewolkt – of gewoon te koud om naar buiten te gaan? Dan kun je de planetenparade gelukkig ook met je telefoon bekijken met een van de vele sterrenkijk-apps.

Het handige van de sterrenkijk-apps is dat ze meestal de accelerometer van je smartphone gebruiken, zodat je je telefoon maar op een punt aan de hemel hoeft te richten of je scherm laat al de sterren, planeten, satellieten enz. aan dat stukje hemel zien. Je kunt ook inzoomen en op de hemellichamen klikken om er meer over te weten te komen.

Een sterrenkijk-app is dus een perfect hulpmiddel als je de planetenparade wilt bekijken – en als je je een weg in de sterrenkunde wilt bluffen...