Teleskopbillede

Telescopen fotograferen samen een sterrenstelsel

Als een telescoop een foto neemt van een supernova of sterrenstelsel, ziet die er niet zo indrukwekkend uit als wij gewend zijn. De foto's die wij kennen bestaan namelijk uit beelden van meer telescopen, die worden gecombineerd tot ware kunststukjes.

11 februari 2015 door Malene Breusch Hansen

Je hebt ze vast al vaak gezien: de imposante, kleurige foto's van vreemde sterrenstelsels, oude supernova's of fonkelende sterrenbeelden.

Maar de fantastische, door geavanceerde ruimtetelescopen gemaakte beelden worden niet geboren als kleine kunstwerkjes. Ze zijn samengesteld uit meerdere foto's van verschillende telescopen die elk hun specialiteit hebben. Als deze telescopen foto's maken van hetzelfde ruimteobject, die vervolgens samen worden verwerkt, worden er meer golflengten van licht vastgelegd dan één telescoop kan waarnemen.

Niet één, maar vier telescopen fotograferen sterrenstelsels

Een voorbeeld is de foto van het sterrenstelsel NGC 4258. Dit sterrenstelsel lijkt op de Melkweg, maar ligt 23 miljoen lichtjaar bij ons vandaan.

Deze foto is niet door één telescoop gemaakt, maar werd samengesteld uit waarnemingen van vier verschillende telescopen:

Telescoop 1: Chandra X-ray Observatory

De ruimtetelescoop Chandra X-ray van NASA neemt blauwachtige röntgenbeelden mee van zijn baan om de aarde:

Telescoop 2: Spitzer Space Telescope