FAST

's Werelds grootste telescoop gaat op zoek naar aliens

China heeft FAST geactiveerd, de grootste telescoop ooit. Het land hoopt tekenen te vinden van intelligent leven in de ruimte.

29 september 2016 door Babak Arvanaghi

Buitenaardse wezens, donkere materie en gravitatiegolven – de jacht is ingezet.

De grootste telescoop ter wereld, FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) is in gebruik genomen en moet enkele van de grootste raadsels van het heelal oplossen.

Met deze telescoop werpt China zich definitief in de strijd om de verkenning van verre oorden in ons sterrenstelsel. De enorme schotel kan signalen opvangen op een afstand van 1000 lichtjaar.

Een gigantische wok

De bouw van de telescoop was een prestatie van formaat. De schotel is geplaatst in een natuurlijke kom in een kalksteengebergte in de Zuid-Chinese provincie Guizhou.

De enorme wokvormige schaal heeft een diameter van 500 meter – bijna 200 meter groter dan de op een na grootste telescoop, Arecibo in Puerto Rico – en bestaat uit 4450 driehoekige, reflecterende aluminium panelen.

Elk paneel kan zo worden ingesteld dat het naar een bepaald deel van de hemel gericht is. Sensoren op kabels die over de schotel zijn gespannen, verzamelen de opgevangen signalen. De sensoren kunnen zo worden aangepast, dat de telescoop een groter deel van de hemel beslaat:

Radiogolven kunnen duiden op leven

FAST is een radiotelescoop en ontvangt radiogolven van astronomische bronnen. Dat kunnen bijvoorbeeld pulsars zijn, resten van een supernova, die pulserende radiosignalen uitzenden.

De Chinese astronomen willen ook zoeken naar radiogolven die in vaste patronen worden herhaald. Dergelijke signalen ontstaan waarschijnlijk niet natuurlijk, wat betekent dat ze door intelligent leven kunnen zijn gemaakt.