gas cloud quasar

Telescoop ziet dubbel door gaswolk

Quasar ziet er in twee observaties verschillend uit.

8 januari 2014

Voor de eerste keer hebben astronomen een beeld van een quasar uit verschillende richtingen waargenomen.

Meerdere beelden van dezelfde quasar

De radiogolven van de quasar, die zich op bijna drie miljard lichtjaar van de aarde bevindt, bogen af toen ze door een gaswolk in de Melkweg gingen. Normaal lopen de golven in één rechte lijn van de quasar, maar nu waren ze dus verstrooid, en daardoor zagen de astronomen niet één beeld, maar een aantal beelden van dezelfde quasar.

Voor het eerst waargenomen

Een dergelijk effect was al in de jaren 1970 voorspeld, maar pas met de beelden van de Very Long Baseline Array-telescopen is het bestaan ervan bevestigd. Als onderdeel van een uitgebreid onderzoek naar quasars hield een internationaal astronomenteam onder leiding van Matthew Lister van de Purdue University in Indiana, VS, sinds 2008 zo’n 300 quasars in de gaten, waaronder de zogenoemde 2023+335.

Op weg naar Zwaan

Toen de sterrenkundigen een serie beelden bekeken, viel het ze op dat deze quasar er anders uitzag, wat kwam doordat er een gaswolk in de zichtlijn van de aarde naar de quasar lag. De wolk is met 56 kilometer per seconde op 5000 lichtjaar van de aarde op weg naar het sterrenbeeld Zwaan.

Woordenboek

Quasar:

Een quasar is een ver sterrenstelsel met een zwart gat in het centrum. Quasars sturen een intense straling uit, die bestaat uit zichtbaar licht, radiogolven en röntgenstralen.

Het woord quasar komt van quasi-stellar, dat ‘sterachtig’ betekent– hij lijkt op een ster, maar is veel feller.