Hubble 1

Hubble wordt 25 jaar

De Hubble, de ruimtetelescoop van NASA, stuurt al 25 jaar foto's van het heelal naar de aarde. Hij heeft nieuwe sterrenstelsels ontdekt en heeft ons veel kennis opgeleverd over stervorming en de ouderdom van de kosmos.

24 april 2015 door Karine Kirkebæk

Al en kwart eeuw doet de ruimtetelescoop Hubble belangwekkende ontdekkingen, die ons een beter begrip van het heelal hebben opgeleverd.

Naar aanleiding van zijn 25-jarig jubileum heeft de telescoop spectaculaire foto's genomen van de geboorte van sterren. Het is alsof je naar vuurwerk zit te kijken.

Vervanger van de Hubble staat klaar

In 2018 gaat de Hubble met pensioen, en na een paar jaar vertraging staat de James Webb-telescoop nu in de startblokken om 1,5 miljoen kilometer de ruimte in te worden gelanceerd.

Ontdekkingen van Hubble

Ontwikkeling van sterrenstelsels In 1995 nam de Hubble een foto van een kleine wolk, die 3000 sterrenstelsels bleek te bevatten, waarvan sommige 10 miljard jaar oud waren. Hierdoor weten we veel meer van het ontstaan van sterrenstelsels.

Uitdijing van het heelal In 2001 ontdekte de Hubble een 10 miljard jaar oude supernova. Door het licht van de stervende ster te bestuderen vond de telescoop voor het eerst bewijs voor de stelling dat de uitdijing van het heelal na de oerknal afremde en later weer versnelde.

Ouderdom van de kosmos In 1999 maten astronomen met behulp van de Hubble de afstand tot 18 verre sterrenstelsels (het verste staat op 65 miljoen lichtjaar van ons vandaan), waarmee ze de ouderdom van het heelal konden inschatten. Ze bereken