ALMA - Verrijdbare antennes

Supertelescoop kijkt dieper de kosmos in dan ooit

De ALMA-telescoop in de Chileense Atacamawoestijn kijkt dieper de kosmos in dan ooit. De röntgenfoto's laten details zien die voorheen onbekend waren. Bekijk een aantal van de fantastische foto's van deze telescoop.

8 januari 2015

In de kurkdroge Atacamawoestijn is de lucht helder, en wolken zijn er zeldzamer dan aardbevingen. Deze omstandigheden zijn ideaal voor de ALMA, de Atacama Large Millimeter Array, de meest geavanceerde radiotelescoop ter wereld.

De ALMA bestaat uit 66 individuele antennes, die verplaatsbaar zijn in de woestijn. In totaal heeft de reuzentelescoop een diameter van 14 kilometer, en dankzij dit formaat kan de ALMA dieper in de kosmos doordringen dan ooit.

ALMA-telescoop kijkt door kosmisch stof

De ALMA observeert in het infrarode gebied. Doordat infraroodstraling door kosmisch stof heen kan dringen, kunnen de astronomen verschijnselen waarnemen die normaal gesproken onzichtbaar zijn. De ALMA is nu voltooid, en de telescoop heeft al fraaie, fascinerende foto's van het heelal gemaakt.

De ALMA moet het raadsel van de reuzensterren ontrafelen

Sommige sterren groeien ongeremd en gaan ten onder in enorme supernova-explosies, zonder dat de astronomen weten waarom.

Nu moet de ALMA-telescoop dit wetenschappelijke vraagstuk oplossen. Lees er meer over in ons artikel: