Zijn beelden van de Melkweg nep?

Je ziet vaak mooie foto’s van de Melkweg, maar je kunt toch zeker geen foto’s maken van je eigen sterrenstelsel?

Het is onmogelijk om de hele Melkweg op de foto te zetten. De term ‘melkweg’ wordt zowel gebruikt voor een sterrenstelsel als voor de lichtende band van zwakke sterren die je op een heldere, donkere avond wel eens aan de hemel ziet. Deze sterrenband is een deel van ons lokale sterrenstelsel, en dus niet het volledige sterrenstelsel. Op foto’s die vanaf de aarde of satellieten worden genomen, is goed te zien dat we ver van het centrum van het sterrenstelsel wonen. Juist door de locatie lijkt het mooie panorama van de Melkweg – het Melkwegstelsel van binnenuit gezien – een spiraalstelsel gezien vanaf de rand. Op de foto’s is de band van de Melkweg met de oceaan van sterren te zien, naast de centrale uitstulping van het Melkwegstelsel die in de richting gaat van het sterrenbeeld Boogschutter. Het centrum van het sterrenstelsel is optisch niet waar te nemen, maar dat gaat wel met infrarode golven en met radiogolven.