CENTAURUS A

Kunnen twee sterrenstelsels zich sneller dan het licht van elkaar verwijderen?

Het heelal dijt steeds sneller uit. Dat betekent dat de afstand tussen verre sterrenstelsels zo snel groter kan worden dat zelfs het licht het niet bijhoudt.

21 mei 2018 door de redactie

Twee sterrenstelsels kunnen zich zo rap van elkaar verwijderen dat het lijkt of ze sneller gaan dat het licht.

Niet alleen sterrenstelsels hebben snelheid, maar ook het heelal zelf, dat aan het uitdijen is. Daardoor neemt de afstand tussen de stelsels nog eens extra toe.

Sterrenstelsels zijn zelf niet bijster snel, maar de ruimte ertussen zet uit zoals overal in het heelal. Als twee stelsels zich op een kleine 14 lichtjaar van elkaar bevinden, neemt de afstand ertussen in zo’n rap tempo toe dat het licht het niet kan bijbenen.

Dergelijke stelsels kunnen we niet meer waarnemen. Het licht dat ze uitzenden kan de aarde nooit bereiken omdat de ruimte daar eenvoudigweg te snel voor uitdijt.

Waardoor is zeewater zout? Kennen dieren ook bloedgroepen? In elk nummer van Wetenschap in Beeld lees je de antwoorden van de wetenschap op grote en kleine vragen. Ontvang elke maand nieuwe antwoorden in je brievenbus.

Uitdijing versnelt

Het heelal dijt niet alleen uit sinds de oerknal, de uitdijing versnelt bovendien.

Dat wordt toegeschreven aan donkere energie, die als een soort omgekeerde zwaartekracht werkt en alles uit elkaar trekt.

Alles wordt zwart

Door de gestage uitdijing van het heelal verwijderen over ongeveer een biljoen jaar zelfs de dichtstbijzijnde sterrenstelsels zich zo snel dat we ze niet meer kunnen zien.

Tegen die tijd kunnen eventuele astronomen alleen ons eigen sterrenstelsel bestuderen – alles eromheen is leeg.