Sterrenstelsel Top

Astronomen ontdekken sterrenstelsel vol goud

Al tientallen jaren zoeken wetenschappers naar de oorsprong van de kostbaarste edelmetalen op aarde. Nu hebben ze die wellicht gevonden in een uniek dwergsterrenstelsel op 98.000 lichtjaar afstand.

26 mei 2016 door Nanna Vium

De gouden sieraden in je juwelenkistje hebben wellicht verder gereisd dan je zou denken.

Al bijna 60 jaar proberen wetenschappers uit te vogelen waar kostbare edelmetalen als goud, zilver en platina vandaan komen.

En nu hebben ze wellicht het antwoord gevonden.

Grote hoeveelheden energie nodig

Dankzij een masterstudent natuurkunde van de MIT en zijn telescoop is namelijk ontdekt dat een dwergsterrenstelsel op zo'n 98.000 lichtjaar afstand sterren kent die enorme hoeveelheden van de zogenoemde r-proces-elementen bevatten.

Zilver, goud en platina zijn voorbeelden van r-proces-elementen. Er zijn astronomische hoeveelheden energie nodig om ze te produceren, en we kunnen nog niet verklaren hoe ze onder het aardoppervlak zijn terechtgekomen.

Edelmetalen naar de aarde geslingerd

Natuurkundigen denken nu dat ze van de sterren uit het niet zo lang geleden ontdekte dwergstelsel Reticulum II afkomstig zijn.

Ze vermoeden dat de metalen ontstaan zijn bij gigantische sterrenexplosies in het stelsel, en dat ze met planetoïden helemaal naar de aarde zijn gekomen.

Dit kan de wetenschap op zijn kop zetten, zoals Anna Frebel, natuurkundige aan het MIT, uitlegt in Sciencealert.

'Het ontstaan van de r-proces-elementen is een van de moeilijkste vraagstukken van de kernfysica.'