Krabnevel

Als een ster explodeert tot een supernova, wordt er kosmisch stof de ruimte in geslingerd.

© NASA

Zoektocht naar supernova’s is aan de gang – en astronomen hebben jouw hulp nodig

Astronomen gebruiken supernova’s om afstanden in het heelal te berekenen. Ze hebben echter niet genoeg exploderende sterren voor hun metingen en vragen nu om jouw hulp.

24 mei 2017 door Babak Arvanaghi

De dood van een grote ster gaat gepaard met een harde knal en een felle lichtflits die het hele stelsel van de ster verlicht.

Deze heftige sterrendood, die we supernova noemen, laat een grote hoeveelheid kosmisch stof achter, en in sommige gevallen een zogeheten neutronenster of een zwart gat.

Door naar de afstand tot een supernova te kijken en rekening te houden met de uitdijing van het heelal sinds het licht bij de heftige explosie ontstond, kunnen astronomen bepalen hoe snel het heelal uitdijt.

Zoek mee

De astronomen hebben echter een bepaald aantal supernova’s nodig voor hun berekeningen.

Daarom vraagt een onderzoeksteam van de Australian National University het publiek om hulp bij het zoeken naar tot nu toe onbekende supernova’s.

De wetenschappers vragen je om een groot aantal foto’s te bekijken, en als je iets ziet wat een supernova zou kunnen zijn, kun je je ontdekking markeren. Het team neemt alle markeringen onder de loep om te bepalen of het inderaad om supernova’s gaat.

Op de site moet je naar witte vlekjes op telescoopfoto’s van het heelal zoeken.

Je naam kan onsterfelijk worden

Het geeft niet als je een supernova niet van andere verschijnselen kunt onderscheiden. Voordat je door de foto’s kunt bladeren, krijg je een korte, begrijpelijke instructie, die je vertelt waar je op moet letten.

Het onderzoeksteam hoopt dat met de hulp van het publiek een paar jaar werk teruggebracht kan worden tot een paar minuten.

Als je een supernova weet te ontdekken, zal je naam gepubliceerd worden als een van de ontdekkers.

Hier kun je deelnemen aan het project.