Groeiende sterren

Sterren kunnen gigantisch groot worden

Een modelster laat zien waarom sterren vele malen groter worden dan in onze leerboeken staat.

9 oktober 2009

Computersimulaties van de universiteit van Californië verklaren een van de raadsels van het heelal: waarom sterren 120 keer zo groot als de zon kunnen worden, al staat er in onze astronomieboeken dat ze hooguit 20 keer zo groot als de zon kunnen worden.

De onderzoekers maakten een modelster op de computer, die ze een ontwikkeling van 57.000 jaar lieten doormaken. Zo konden ze volgen hoe een ster stof en gas naar zich toetrok en steeds groter werd. Vervolgens begon de ster zo veel energie uit te stralen dat hij het stof en gas uit zijn omgeving wegdrukte -- en toen hield hij niets meer over om zichzelf mee te voeden.

Stof en gas naar binnen gezogen

Uit de simulatie blijkt echter dat de ster al het stof en gas niet op afstand kan houden met zijn uitgestraalde energie. Deze energie wordt via een aantal kanalen rond de ster afgevoerd, maar door andere kanalen blijft de ster stof en gas naar binnen zuigen. De groei kan dus gewoon doorgaan.