Cassiopeia

De ster Kappa Cassiopeiae vormt een rode schokgolf van botsende sterrenwinden en interstellaire gassen.

© NASA/JPL-Caltech

Ster verlicht planeten rond Cassiopeia

De vijf heldere sterren in het sterrenbeeld Cassiopeia vormen een grote W aan de hemel, die makkelijk te vinden is in de donkere uren van juni. Hij richt je blik ook naar een stuk Melkweg vol met opmerkelijke sterren en nabije exoplaneten die mogelijk een atmosfeer hebben.

5 juni 2018 door Jesper Grønne

Tycho Brahe ontdekte in 1572 in het sterrenbeeld Cassiopeia een supernova en legde zo mede de basis van de moderne astronomie, die sindsdien licht werpt op Cassiopeia’s vele exoplaneten. 14 sterren blijken te zijn omringd door exoplaneten.

Een ervan, HD 219134 b, is een rotsplaneet die in drie dagen om zijn ster draait, 4,5 keer zo massief is als de aarde en slechts 21 lichtjaren ver is. Zeker drie andere exoplaneten draaien rond de ster HD 219134, maar HD 219134 b is met name interessant omdat hij vanaf de aarde gezien voor zijn ster langs trekt.

De astronomen achten het waarschijnlijk dat deze planeet een atmosfeer heeft.

Ster verlaat het sterrenstelsel

De ster Kappa Cassiopeiae in dit sterrenbeeld, een blauwe superreus, is wat diameter betreft 33 keer zo groot als de zon en schijnt 300.000 keer zo fel.

Met een snelheid van 4 miljoen km/h ten opzichte van zijn naburige sterren verlaat hij de Melkweg. Als deeltjes uit zijn sterrenwinden met interstellair gas botsen, hoopt substantie zich op die een schokgolf vormt.

Die is met een ruimtetelescoop te zien als een brede rode boog van ongeveer 12 lichtjaar lang en 1,8 lichtjaar breed.

GA OP ONTDEKKING IN HET HEELAL met een abonnement op Wetenschap in Beeld.

Zo ga je te werk

• In juni vind je Cassiopeia op het noord-noordoosten, 20-25 graden boven de horizon. Aan de lichte zomerhemel is hij het helderst in het uur na middernacht.

• Je kunt Cassiopeia het beste met het blote oog bekijken – het sterrenbeeld is te groot om in z’n geheel met een verrekijker in beeld te krijgen. Vergeet niet er een foto van te maken.

• Voor een foto gebruik je een statief en een groothoeklens. Met een 14-mm-objectief, diafragma f/2,8 en een sluitertijd van zo’n 15 seconden krijg je de mooiste foto’s van Cassiopeia.

Enorme ster wil niet dood

Een van de sterren van Cassiopeia ontplofte in 1572 met een enorme explosie die jarenlang aan de hemel te zien was. De explosie, een supernova, betekende het einde van deze ster.

Maar een supernova staat niet altijd gelijk aan de dood. Een onlangs ontdekte, enorme ster is de laatste vier jaar zeker vijf keer geëxplodeerd.

Je leest meer over de ster die niet dood wil in nummer 10 van Wetenschap in Beeld.