Meteorenzwerm

Op 12 april 2018 scheren de meteoroïden over de hemel

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Resten van onbekende komeet verlichten hemel

Groene, rode en blauwe sterren vallen langs de hemel als de aarde in april door de restanten van een nog ongeïdentificeerde komeet vliegt. Doe iets warms aan en ga kijken naar het kosmische vuurwerk.

10 april 2018 door Jesper Grønne

In de nacht van 12 op 13 april kun je heldere sterren zien vallen uit de Virginiden, een jaarlijks terugkerende meteorenzwerm. Doordat de zwerm enkele dagen voor nieuwe maan te zien is, zullen zelfs de zwakste sterren nog te zien zijn.

Vallende sterren ontstaan op 50 à 100 kilometer hoogte als meteoroïden de atmosfeer treffen en verbranden. De meteoroïden zijn vaak maar zo klein als een zandkorreltje of kiezelsteen.

De kleur van vallende sterren hangt af van de stoffen in de meteoroïde en atmosfeer. Vele zijn groen door het gehalte zuurstof in de atmosfeer.

De Virginiden zijn van 7 tot 18 april zichtbaar, en op 12 april maximaal actief met zo’n tien vallende sterren per uur. De vallende sterren zijn vaak groenig, maar rode, gele en blauwe tinten komen ook voor

Zo doe je dat

• Wacht minstens een uur na zonsondergang tot het niet meer schemert. Als je kunstlicht vermijdt en je ogen laat wennen aan het donker, zie je de meeste vallende sterren.

• Je kunt de kleurrijke vallende sterren aan de hele nachtelijke hemel zien. Hun baan lijkt aan één punt in het sterrenbeeld Maagd te ontspringen, dat circa 30 graden boven de horizon in zuidelijke richting te vinden is.

• Je hebt geen verrekijker nodig om vallende sterren te zien. Doe iets warms aan en ga buiten zitten in een lekkere stoel om van de show te genieten.

GA OP ONTDEKKING IN HET HEELAL met een abonnement op Wetenschap in Beeld

Komeet

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Wist je dat?

Meteorenzwermen zijn resten van kometen of planetoïden die ooit langs de baan van de aarde zijn gekomen.

De onderzoekers weten nog niet waaraan de Virginiden ontspringen, maar het is hoogstwaarschijnlijk een of andere komeet.