Zwarte wolken in de Melkweg
Zwarte wolk

De paardenkopnevel, een donkere wolk, komt tevoorschijn uit het sterrenbeeld Orion.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Gigantische zwarte wolken verduisteren de Melkweg

Op een maanloze nacht in november kun je donkere sterrennevels zien die het zicht op het centrum van het sterrenstelsel belemmeren. Stof dus je telescoop af om indrukwekkende beelden van de zwarte wonderen van de Melkweg op te vangen.

15 november 2017 door Jesper Grønne

Tussen de sterren van het heelal zweven gigantische donkere wolken van sterrenstof. Op een heldere avond rond nieuwemaan, als de maan op zijn zwakst schijnt, kun je deze donkere gaswolken, die het licht van het centrum van de Melkweg tegenhouden, met het blote oog waarnemen.

Ontvang meer nieuws uit de wereld van de wetenschap met de NIEUWSBRIEF van Wetenschap in Beeld.

Met een telescoop heb je echter een nog veel beter zicht op de donkere wolken van ons sterrenstelsel, waaronder de zogenoemde paardenkopnevel. Je kunt ook donkere wolken zien in de verre stelsels M64, M65 en M104.

Sommige donkere wolken zijn moeilijk rechtstreeks te zien met een telescoop. Maar als je er een foto van neemt, zie je ze vaak wel duidelijk op het scherm.

Zo doe je dat

• Om de donkere nevels van de Melkweg te kunnen zien, moet je een plek zonder lichtvervuiling opzoeken. Een nacht rond nieuwemaan, die op 18 november valt, is het beste tijdstip.
  • Je vindt de donkere wolken het snelst als je een telescoop met een zogenoemd GoTo-systeem gebruikt. Dat draait de telescoop zelf in de juiste richting aan de sterrenhemel.
  • Je kunt de paardenkopnevel fotograferen als je ‘IC 434’ intoetst op het GoTo-systeem. Gebruik een camerabehuizing met een passende tussenring op de telescoop, focus en belicht bijvoorbeeld 30 seconden.

Wist je dat?

De zwarte wolken van de Melkweg bestaan uit microscopisch sterrenstof van onder meer ijs en zogeheten silicaten. Eén wolk kan meer materie bevatten dan duizenden sterren bij elkaar, en in de compacte kern kunnen nieuwe sterren ontstaan.