SAO 206462

Pas ontdekte ster heeft spiraalarmen

Astronomen hebben een heel bijzondere ster gevonden. Hij heet SAO 206462 en is omringd door twee gigantische spiraalarmen van gas en stof.

6 februari 2012

Met de grote telescoop Subaru op de inactieve vulkaan Mauna Kea op Hawaï hebben sterrenkundigen een wel heel bijzondere ster gevonden. Hij heet SAO 206462 en is omringd door twee gigantische spiraalarmen van gas en stof.

Eerste ster met spiraalarmen die geobserveerd is

De ster zou zo’n negen miljoen jaar oud zijn, en bevindt zich op circa 456 lichtjaar van de aarde in het sterrenbeeld Wolf. Een schijf van gas en stof rond een ster komt wel vaker voor, maar er zijn nooit eerder spiraalarmen rond een ster waargenomen; spiraalarmen zijn bekend van sterrenstelsels, maar zijn tot nu toe niet gezien bij individuele sterren.

Het speciale patroon kan door planeten zijn veroorzaakt die om de ster draaien en het aanwezige stof op een karakteristieke manier verzameld hebben.

Dit sterrenstelsel zal nu door sterrenkundigen nader bekeken worden om uit te vinden of er inderdaad planeten zijn, of dat de spiraalarmen door iets anders veroorzaakt worden.