Astronomen moeten geschiedenis van sterren herschrijven

Het leven van een ster verloopt anders dan gedacht. Het beeld van een sterrenleven wordt voortdurend bijgesteld aan de hand van observaties, en nu blaast een nieuw resultaat een oude theorie dat de zon een verdwenen zusje heeft nieuw leven in.

12 juni 2018 door Martin Bernth

Naarmate onze telescopen beter worden, krijgen de astronomen steeds meer inzicht in de gloeiende gasbollen die het heelal verlichten.

En uit nieuwe observaties is gebleken dat het leven van sterren niet geheel verloopt zoals in de astronomische leerboeken beschreven staat.

Alle sterren worden met z’n tweeën geboren

In 2017 kwamen de astrofysici Sarah Sadavoy en Steven Stahler met een radicale hypothese: volgens hen worden alle sterren in paren geboren.

De wetenschappers hadden stervorming in de zogeheten Perseus Moleculaire Wolk bestudeerd. Deze bevindt zich in het gelijknamige sterrenbeeld.

In de wolk troffen ze veel binaire sterrenstelsels aan, waarbij twee sterren om een gemeenschappelijk zwaartepunt draaien. Een groot deel van deze sterren was piepjong.

Toen de twee een statistisch model probeerden op te stellen dat met hun ontdekking overeenkwam, bleek de enige verklaring te zijn dat álle sterren in het heelal ontstaan als binaire sterren, die later in hun bestaan gescheiden kunnen raken door externe krachten.

Zon heeft mogelijk een geheim zusje

Deze hypothese blaast een oude theorie nieuw leven in: onze eigen ster heeft mogelijk een nog onbekende tweelingzus die een baan buiten het zonnestelsel beschrijft.

Lees meer over de verdwenen tweelingzus van de zon, de mysterieuze zombiester en andere verbluffende ontdekkingen in het heelal in Wetenschap in Beeld. Nu krijg je zes nummers van Wetenschap in Beeld voor maar € 19.95!