Sterren breken alle grootterecords

In het zuidelijke deel van de Melkweg zijn de twee grootste sterren ooit gevonden. De reuzensterren zijn 84 en 114 keer zo groot als de zon, en het stel draait om elkaar heen in een sterrenstelsel dat in de astronomiewereld A1 heet. De grootste en helderste sterren leven het kortst. De pas ontdekte sterren moeten dus piepjong zijn, zeg een slordige miljoen jaar oud. Vermoedelijk zijn ze over twee tot drie miljoen jaar opgebrand, zo voorspellen de onderzoekers. De grote en lichtgevende sterren maken maar 5 tot 10% van alle sterren uit, en door hun korte levensduur krijg je ze niet snel te zien. De nieuwe sterren staan 20.000 lichtjaren van de aarde vandaan in een zeer dicht gebied, een ware kraamkamer van sterren.