Sonde ziet de grootste supernova ooit

Explosie was 100 keer sterker dan normaal

1 september 2009

Sterrenkundigen van de NASA hebben een sterrenexplosie ontdekt die de wildste theorieën bevestigt over wat er kan gebeuren als een ster bij het sterven uit elkaar knalt. Stervende sterren of supernova’s storten in als hun energie op is. Het gevolg is meestal een neutronster of een zwart gat. Maar niet bij deze net ontdekte SN2006gy, die oorspronkelijk 150 keer zoveel massa had als de zon: hier knalde de kern van de ster. De ontploffing zelf is heel lang geleden, maar het licht van de supernova bereikte pas vorig jaar de aarde, na 240 miljoen lichtjaren onderweg geweest te zijn. Tot dusver namen wetenschappers weliswaar aan dat een supernova op deze zeldzame wijze uiteen kon knallen, maar het was nooit waargenomen. Als een sterrenkern ontploft, wordt er veel meer materiaal de ruimte in geslingerd dan bij een gewone ontploffing van een supernova. Het materiaal, dat uit zware elementen bestaat, vormt daarna een nieuwe generatie sterren – in dit geval in het melkwegstelsel NGC 1260. In onze eigen Melkweg huist ook een ster die misschien op deze manier kan klappen: Eta Carinae, die 100-120 keer zo zwaar is als de zon. Als Eta Carinae ooit ontploft, zal deze supernova de aarde verlichten, zelfs bij klaarlichte dag. Daarbij zal gevaarlijke gammastraling vrijkomen, maar die zal de aarde hoogstwaarschijnlijk niet bereiken.