Sonde vindt geisers op zon

Grote activiteit op de zon door magneetvelden

1 september 2009

De Japanse ruimtetelescoop Hinode heeft onderzoekers voorzien van nieuwe, verrassende beelden van de activiteit van de zon. De astronomen hadden foto’s verwacht van een rustige chromosfeer (een 4000 graden warm, dun laagje van de zonneatmosfeer), maar de Hinode stuurde beelden van gigantische uitbarstingen van plasmageisers die wel 8000 km de chromosfeer uit schieten. Nog een verrassing betrof het gedrag van magnetische velden op het oppervlak van de zon. Volgens wetenschappers aan het Amerikaanse Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics zouden magneetvelden vanaf de zon de ruimte in moeten verdwijnen. De beelden van de Hinode laten echter krachtige magneetvelden zien die het zonneoppervlak verlaten en er vervolgens naar terugkeren, alsof ze zijn uitgeput en in elkaar zakken. Astronomen denken dat de beelden kunnen verklaren waarom de atmosfeer van de zon vanbinnen kouder is dan aan de buitenkant: de ontdekte geisers zorgen er wellicht samen met de circulerende magneetvelden voor dat veel energie van de corona in de buitenste atmosfeer van de zon belandt. Deze energie verwarmt de buitenste laag van de atmosfeer.