ruimtesonde op schattenjacht

3 grote schatten uit de ruimte

Ruim 80 biljoen euro. Zo veel is de planetoïde Siwa waard aan metalen. En Neptunus en Uranus liggen mogelijk vol diamanten. Dit zijn drie van de grootste schatten van het zonnestelsel.

28 april 2016 door Rikke Jeppesen en Rolf Haugaard Nielsen

1. Planetoïden met goud, zilver en platina

In de planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter zweven edelmetalen rond.

Planetoïden met een hoog metaalgehalte bevatten niet alleen goud en zilver, maar ook het duurste en meest gewilde edelmetaal van allemaal: platina.

Het Amerikaanse bedrijf Planetary Resources schat dat één platinahoudende planetoïde al meer van het edelmetaal kan bevatten dan de hoeveelheid die tot op heden op aarde is gedolven.

Onder andere de planetoïde Siwa bevat platina, en met een geschatte waarde van ruim 80 biljoen euro is de planetoïde voor toekomstige schatzoekers de moeite waard om Siwa te bezoeken.

2. Diamantzeeën op Neptunus en Uranus

Volgens onderzoekers drijven er mogelijk diamanten rond op de planeten Neptunus en Uranus.

In 2010 ontdekte een onderzoeksteam dat diamanten kunnen smelten als ze worden blootgesteld aan een druk die zo hoog is als die op deze twee gasreuzen.

Tijdens de proeven ontdekten de onderzoekers ook dat diamant onder die heftige omstandigheden oplost tot een vloeistof van pure koolstof, waarin kleine klompjes diamant ronddrijven – vergelijkbaar met de manier waarop ijs ronddrijft in water.

Diamanten oceanen kunnen verklaren waarom de magnetische polen van de twee planeten zijn verschoven ten opzichte van de geografische polen. En een wereld van onaangeroerde schatten blootleggen.

3. Belangrijke schat: zeldzame aardmetalen

De luidspreker van mobiele telefoons, en windmolens en elektrische auto's zijn allemaal afhankelijk van de zogenoemde zeldzame aardmetalen.

En in planetoïden gaan onvermoede reserves schuil van bijvoorbeeld yttrium, neodymium en lanthaan, waarmee de ontwikkeling van deze nieuwe technologieën in stand kan worden gehouden.

Een genootschap van scheikundigen uit de hele VS, de American Chemical Society, voorspelt bovendien dat er de komende eeuwen een tekort zal ontstaan aan 44 belangrijke elementen, die alle kunnen worden gewonnen op planetoïden. Het gaat dan bijvoorbeeld om lithium voor batterijen en fosfor voor kunstmest, en om metalen als zink en zilver.