Waarom zie je geen vlammen door wrijving als shuttle vertrekt?

Als een spaceshuttle terugkeert naar de aarde is de snelheid zo hoog dat er vlammen ontstaan door de luchtwrijving. Waarom zie je deze vlammen niet bij de lancering?

1 september 2009

Het zou een ongelofelijke verspilling van brandstof zijn als een shuttle bij de lancering zo’n hoge snelheid had dat er vlammen ontstonden door de luchtwrijving. Al sinds het begin van de luchtvaart gaat men uit van het principe dat een raket loodrecht gelanceerd wordt met een vrij kleine versnelling. De loodrechte lancering zorgt ervoor dat de raket zich zo kort mogelijk in de dichte aardse atmosfeer bevindt. De kleine versnelling zorgt voor een relatief geringe snelheid, waardoor de wrijvingsweerstand klein blijft. Als hij zich op 50 tot 80 kilometer hoogte bevindt, verandert de raket van baan en vliegt hij ongeveer parallel met het aardoppervlak. Hier wordt pas echt plankgas gegeven en neemt de snelheid toe van een paar duizend tot de 28.000 kilometer per uur die nodig is om in een baan rond de aarde te komen. Dit stadium duurt een aantal minuten, en de raket stijgt tot een paar honderd kilometer. Nu bevindt de raket zich vrijwel in een vacuüm, wat leidt tot verminderde weerstand. Daarnaast heeft de raketmotor een veel groter effect in de lege ruimte dan in onze dichte aardse atmosfeer. Er is nog een reden om de snelheid in de atmosfeer laag te houden. De meeste raketten gebruiken vloeibare brandstof met een zeer lage temperatuur. Als de wanden van de brandstoftank te heet zouden worden, zou deze brandstof gaan koken en verdampen. Om de druk in de tank niet te hoog te laten oplopen, zou de damp afgestoten moeten worden, wat een enorme verspilling van kostbare brandstof zou betekenen.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: