Maanbasis

VS en Rusland plannen gezamenlijk station op de maan

De Russen willen planetoïden bestuderen, en de Amerikanen hebben een maanbasis nodig om een ander avontuur voor te bereiden.

21 juli 2016 door Tobias Hjortkjær Schultz

Ook als je heel iets anders gaat doen op de bestemming kun je best een taxi delen.

Dat lijkt de gedachte achter de plannen voor een gezamenlijke Russisch-Amerikaanse expeditie naar de maan, die in de eerste helft van de jaren 2020 moet plaatsvinden.

Niet zo lang geleden kondigde NASA aan dat de Amerikaanse organisatie geen plannen had om terug te keren naar de maan, tenzij ze mee kon reizen met een Europees of Russisch vaartuig.

Maar de plannen voor een gemeenschappelijke maanbasis hebben meer om het lijf, zo meldt Science Alert.

Opstapje naar Mars

De Amerikanen leveren een aanzienlijke bijdrage aan het project.

NASA komt vermoedelijk terug op zijn woorden omdat de maanbasis een veel hoger doel dient: vóór 2040 mensen naar Mars brengen.

Dat ambitieuze project vergt natuurlijk veel voorbereiding, en er moet een hoop nieuwe technologie ontwikkeld worden. Met name moeten er plannen komen voor het creëren van een omgeving waarin mensen kunnen wonen in het vijandige milieu van de rode planeet.

Amerikanen en Russen delen kennis

De Russen zijn een stuk verder met deze technologie dan de Amerikanen.

Aan de andere kant kunnen Poetins kosmonauten nog veel van de Amerikanen leren wat betreft het terugkeren vanaf een vreemd hemellichaam naar de aarde. De Russen willen namelijk op de maan blijven hangen om planetoïden te bestuderen, ook nadat de Amerikanen zijn vertrokken. NASA kan een belangrijke bijdrage leveren met het krachtige Space Launch System dat de organisatie ontwikkelt voor de Marsmissie.