67p bouwstenen

SENSATIE: Bouwstenen van leven ontdekt op komeet

Astronomen zijn een stapje dichter bij het antwoord op de vraag hoe het leven op aarde ontstaan is. De Rosetta-sonde heeft bouwstenen van het leven gevonden op de komeet 67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko.

1 juni 2016 door Babak Arvanaghi

Een van de grootste raadselen van het universum is de oorsprong van het leven. En nu lijken we een stapje dichter bij het antwoord te zijn.

In de ijle atmosfeer van de komeet 67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko heeft de Rosetta-sonde een sensationele ontdekking gedaan.

Met behulp van een spectrometer heeft de sonde bouwstenen van het leven gevonden. Het enige wat er nog ontbreekt op de komeet om leven zoals wij het kennen te laten ontstaan, is energie in de vorm van warmte of water.

Bouwstenen gevonden in atmosfeer

Sinds augustus 2014 bekijkt de Rosetta-missie de komeet van dichtbij. En hoewel de landing van de module Philae mislukte, stuurt de sonde nog steeds gegevens naar de aarde.

De komeet, die op een badeendje lijkt, wordt nog steeds van dichtbij bestudeerd.

En in deze gegevensstroom ging niets minder dan een sensatie schuil.

De sonde ontdekte fosfor en het aminozuur glycine in de ijle atmosfeer van de komeet. Die twee stoffen zijn genoeg om DNA, eiwitten en celmembranen te creëren.

Leven kwam van kometen

Glycine is het eenvoudigste aminozuur, en het komt in alle eiwitten voor. Doordat het alleen bij temperaturen boven de 150 graden als gas voorkomt, is het moeilijk op te sporen in de koude kern van de komeet.

Het is niet voor het eerst dat er glycine is aangetoond op een komeet. De eerste keer dat dat gebeurde kon niet uitgesloten worden dat de meting verstoord was door stoffen van de aarde, maar deze keer wel.

De vondst steunt de theorie dat het leven via kometen naar de aarde kwam: de kometen brachten de bouwstenen, en de aarde had de juiste omstandigheden voor het ontstaan van leven.