Philae vågner igen

Philae wordt wakker

De Philae stond onder een rotspunt, waardoor hij geen zonlicht kreeg en zijn batterijen leeg liepen. Nu is het landingsvaartuig ontwaakt uit zijn sluimertoestand.

15 juni 2015 door Babak Arvanaghi

Philae ontwaakt en stuurt gegevens naar de aarde

Zeven maanden nadat de Philae door zijn stroom heen was, is het landingsvaartuig wakker geworden. De Philae, die zo groot is als een wasmachine, was 85 seconden lang wakker en wist in die tijd 800 datapakketjes naar de aarde te sturen.

Er ontbreken echter nog zo'n 8000 datapakketjes.

Na een ruimtereis van tien jaar bereikte de Philae in november samen met zijn moederschip Rosetta de komeet 67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko. Om daar te komen, hadden ze samen 500 miljoen kilometer afgelegd.

Op een video van ESA is te zien hoe de Philae in november had moeten landen.

Philae kwam in de schaduw terecht

Als eerste door mensen gemaakte vaartuig landde de Philae op de komeet. Maar de missie was niet zo succesvol als de astronomen van ESA hadden gehoopt.

Het landingsvaartuig kwam niet goed terecht en stuiterde naar een andere plaats dan de bedoeling was. Uiteindelijk bleef de Philae onder een rotspunt liggen, waardoor het zonlicht zijn zonnecellen niet bereikte en hij zijn batterijen niet kon opladen.

Batterijen hielden het 60 uur vol

Na de landing was de Philae 60 uur lang actief. Toen was de batterij op. Hij is nu ontwaakt doordat de komeet dichter bij de zon gekomen is en de zonnecellen een paar stralen hebben kunnen opvangen.

Wetenschappers hopen dat de Philae nieuw licht kan schijnen op het ontstaan van de planeten van ons zonnestelsel, en daarmee van de oorsprong van het leven.