Animatie van de BFR (BigFuckingRocket) die zich aan het ISS koppelt.
BFR en ISS

Musk wil zijn reuzenraket BFR onder meer gebruiken om materiaal naar het ISS te sturen en de reis naar Mars te financieren.

© SpaceX

Reuzenraket kan mensen over 7 jaar naar Mars sturen

De nieuwe raket biedt plaats aan 200 mensen op elke reis tussen Mars en de aarde, en is bovendien geschikt voor absurd snelle commerciële reizen op aarde.

3 oktober 2017 door Michael Friislund

Vrijdag ontvouwde Tesla-miljardair Elon Musk details over het vlaggenschip van zijn ruimteagentschap SpaceX, waarover hij vorig jaar voor het eerst iets vertelde. De raket is van naam veranderd in BFR, volgens Musk de afkorting van Big Fucking Rocket.

De reuzenraket kan 90 tot 200 mensen per keer naar Mars brengen, wat een gigantische sprong is ten opzichte van de huidige raketten. Die kunnen lang niet zo veel mensen kwijt, en het geplande Orion-vaartuig van NASA, dat ook naar Mars moet vliegen, heeft slechts plek voor vier astronauten.

Meer plaats dan een Airbus 380

De BFR heeft met zijn 825 kubieke meter meer cabineruimte dan het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus 380, en reizigers kunnen zich verheugen op het slapen in een van de 40 cabines van het ruimteschip of het relaxen in een van de grote gemeenschappelijke kamers boven in de raket – als ze tenminste kunnen wennen aan de gewichtloze toestand.

Lees meer over waanzinnige toekomstvisies. Neem nu een abonnement op Wetenschap in Beeld.

De 106 meter hoge en 9 meter brede raket bestaat uit twee delen:

Een draagraket met 31 Raptor-motoren van SpaceX, die samen 150 ton vracht de atmosfeer uit kunnen krijgen (tegen de 135 ton die de maanraket van NASA, de Saturnus V, aankon), plus het ruimteschip zelf, dat 6 Raptor-motoren heeft.

Als de raket de dampkring van de aarde verlaat, koppelt het ruimteschip zich los van de draagraket, die dan naar de aarde terug vliegt.

Raket is 100 procent herbruikbaar

Volgens plan kunnen zowel de draagraket als het ruimteschip landen, wat de raket 100 procent herbruikbaar maakt.

SpaceX heeft al succes met de gedeeltelijk herbruikbare Falcon 9, die 16 geslaagde landingen achter elkaar heeft gemaakt en sinds 2012 in gebruik is om vracht aan het ISS te leveren.

Eerste bemande vlucht in 2024

De BFR heeft een imposante topsnelheid van 29.000 kilometer per uur en kan kolonisten naar Mars brengen in 150 tot 300 dagen.

Volgens Musk is het project zo realistisch dat hij denkt de BFR al in 2022 naar Mars te kunnen sturen, waarna de eerste bemande vluchten naar de rode planeet in 2024 volgen. Zijn droom is Mars te koloniseren en van de mensheid nu eens echt een beschaving van ruimtevaarders te maken.

Leer meer over de ongelofelijke specificaties van de BFR in de onderstaande presentatie van Elon Musk:

Musk: Financiering is rond

Vorig jaar kwam Musk voor het eerst met zijn plannen om naar Mars te reizen, maar toen was de financiering nog niet rond. Problematisch waren vooral de hoge kosten van het bouwen van raketten.

Bij het IAC (International Astronautical Congress), dat vrijdag werd gehouden in Adelaide, Australië, onthulde Musk voor het eerst hoe hij het project denkt te financieren.

Ten eerste zullen de kosten drastisch worden teruggebracht doordat de raket herbruikbaar is. Dat de ruimtevaart vandaag de dag zo kostbaar is, komt doordat de raketten nu nog niet recyclebaar zijn. 

Ten tweede moet een herbestemming van het SpaceX-project de vluchten naar Mars financieren. SpaceX levert het ISS al een deel van zijn vracht, en het plan is dat de BFR in de toekomst alle verzendingen naar het ISS voor zijn rekening neemt.

SpaceX kan daardoor niet alleen een hogere rekening aan NASA sturen, maar ook alle middelen die nu nog in andere raketten worden gestoken – Falcon9, Dragon en Heavy – overhevelen naar de BFR.

Londen - New York in 29 minuten

Het meest vooruitstrevend is misschien nog wel een andere toepassing van de BFR.

‘Als je een ruimteschip bouwt dat naar Mars kan vliegen, wat zou er dan gebeuren als je het gebruikt om naar een andere plek op aarde te reizen?’ aldus Musk. 

‘Wij hebben dat bestudeerd, en de resultaten zijn zeer interessant.’

Met zijn ongelofelijke topsnelheid kan de BFR worden ingezet voor commerciële vluchten rond de aarde. Volgens de plannen kun je binnen een uur op elke bestemming op aarde zijn. Zo zal de vlucht van Londen naar New York maar 29 minuten duren. Musk heeft echter niet gezegd hoe lang het duurt om in te checken en aan boord te gaan van zijn reuzenraket.

Lees hoe Musk Mars wil koloniseren (NL)

Hieronder zie je hoe het transport naar Mars zal verlopen:

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: