Nasa_astronauten

NASA zoekt astronauten

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie is voor het eerst in ruim drie jaar op zoek naar nieuwe astronauten. Iedereen kan solliciteren – bijna.

6 november 2015 door Babak Arvanaghi

Verblijf je graag in krappe ruimtes? Heb je een natuurwetenschappelijke opleiding? En heb je de sterren altijd van iets dichterbij willen bekijken? Dan is de baan van astronaut misschien iets voor jou.

NASA is namelijk op zoek naar astronauten voor toekomstige missies. Je kunt naar het internationale ruimtestation gestuurd worden, commerciële ruimtevluchten maken of wie weet mag je wel naar Mars!

Astronauten moeten perfecte ogen hebben

De baan is echter niet voor iedereen weggelegd: je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moeten je ogen perfect zijn en moet je tussen de 1,58 en 1,92 meter lang zijn.

Je dient ten minste een bachelorgraad van een universiteit te hebben, en een hogere graad binnen de techniek, scheikunde, natuurkunde of wiskunde is een pre. Daarnaast dien je 1000 vlieguren te hebben, of drie jaar ervaring in een relevante baan met verantwoordelijkheid.

Astronauten worden twee jaar getraind

NASA eist bovendien dat de kandidaten Amerikaans staatsburger zijn, en ze moeten natuurlijk verschillende keren op sollicitatiegesprek komen en allerlei tests afleggen.

De uitverkorenen beginnen aan een trainingsperiode van twee jaar, waarna ze zichzelf astronaut mogen noemen.

Het salaris ligt ergens tussen de 60.000 en 150.000 euro per jaar, en er zijn secundaire arbeidsvoorwaarden als gratis ruimtereisjes.

Heb je belangstelling?