NASA vrouwelijke astronauten

Helft van nieuwe NASA-astronauten is vrouw

De emancipatie heeft ook de ruimtevaart bereikt: 50 procent van de leerlingen in het nieuwste astronautenklasje van NASA is vrouw.

18 januari 2016 door Karine Kirkebæk

NASA is nu echt begonnen aan de voorbereidingen voor een bemande reis naar Mars. En het lijkt erop dat er ook vrouwen deel zullen uitmaken van deze historische missie.

Voor het eerst bestaat het nieuwste astronautenklasje van NASA voor de helft uit vrouwen. In de jaren 1960 hoefden vrouwen niet eens te proberen om voor de functie van astronaut te solliciteren, maar inmiddels is er veel veranderd.

Het is natuurlijk niet voor het eerst dat er vrouwelijke astronauten worden opgeleid, maar deze vrouwen komen in aanmerking voor iets heel bijzonders: ze mogen wellicht naar Mars. En dat willen ze allemaal wat graag.

Marien bioloog en straaljagerpiloot

Jessica Meir is een van de kandidaten. Ze heeft een Ph.D. in de mariene biologie en deed onderzoek naar keizerspinguïns op de Zuidpool. Ze zegt tegen de New York Times dat ze om die reden gewend is aan afgelegen en uitdagende plekken.

Jessica Meir. Foto: NASA

Een tweede vrouwelijke astronaut in spe is Christina Hammock, die telescopen op de Zuidpool gerepareerd heeft.

Christina Hammock. Foto: NASA

En Nicole Aunapu Mann heeft een straaljager bestuurd boven Irak voor de Amerikaanse marine-infanterie.

Nicole Aunapu Mann. Foto: NASA

Vrouwelijke astronauten wacht zware training

Het astronautenklasje van acht personen, vier mannen en vier vrouwen, is geselecteerd uit 6000 kandidaten.

Nadat ze waren geselecteerd, hebben de aspirant-astronauten twee jaar in een T-38 supersonische straaljager gevlogen, 12 meter onder water opdrachten uitgevoerd en een tripje in de vomit comet gemaakt. In dat toestel wordt gewichtloosheid gesimuleerd door het in een vrije val te brengen.

Mars staat op het programma

Als de astronauten worden uitgekozen voor de geplande Marsmissie van NASA in de jaren 2030, wacht hun een reis van anderhalf jaar.

Wanneer Mars het dichtst bij de aarde staat, is de rode planeet nog steeds 56 miljoen kilometer ver weg, en het duurt zo'n negen maanden om er te komen. Dan blijven de astronauten ongeveer een maand op Mars, waar ze onder andere temperaturen van -55 ºC moeten zien te doorstaan.