nb_u09 Dawn

Succes: Dawn-sonde van NASA in baan om dwergplaneet

Vrijdag is NASA erin geslaagd om de ruimtesonde Dawn in een baan om de dwergplaneet Ceres te krijgen, op zo'n 450 miljoen kilometer van de aarde. Het is de eerste sonde in een baan om een dwergplaneet.

6 maart 2015 door Anne Lykke en Karen Grubbe

In het controlecentrum van NASA was het doodstil toen de Dawn-sonde vrijdag de dwergplaneet Ceres naderde om in een baan eromheen te gaan. En niemand wist of het was gelukt.

Volgens plan zou de Dawn tijdens de nadering van Ceres geen radiocontact met de aarde hebben. Pas een uur later, toen de sonde zijn baan al had opgezocht, ontving NASA een teken van leven. Om 15.36 uur Nederlandse tijd konden de wetenschappers opgelucht ademhalen. Alles was goed verlopen, en de Dawn kan nu beginnen met het verzamelen van belangrijke gegevens.

De Dawn is de eerste sonde aller tijden die in een baan om een dwergplaneet gaat, en hij is 7,5 jaar onderweg geweest door het zonnestelsel.

De dwergplaneet Ceres staat in de planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter, op zo'n 450 miljoen kilometer van de aarde.

Dawn voert metingen uit aan het oppervlak

Het is de bedoeling dat de sonde informatie gaat verzamelen over de dwergplaneet, waar we vrijwel niets van weten.

De Dawn zal niet op Ceres landen, maar dicht over het oppervlak scheren om foto's te maken. Hij komt tot 375 kilometer boven de grond.

Geavanceerde instrumenten aan boord kunnen golven opvangen die door het oppervlak van Ceres worden uitgezonden, en op die manier kunnen we erachter komen uit welke materialen de dwergplaneet bestaat.

Nu al heeft de Dawn een aantal foto's van Ceres naar NASA gestuurd. Er zijn onder meer mysterieuze witte plekken op het oppervlak op de zien.

De wetenschappers van NASA denken dat het om grote gebieden met ijs kan gaan, dat het zonlicht weerkaatst. Uit berekeningen blijkt dat een kwart van de massa van Ceres door water wordt gevormd.

Dawn zoekt naar sporen van de vorming van het zonnestelsel

Eerder op zijn lange missie deed de Dawn de grootste planetoïde van de planetoïdengordel aan, Vesta.

Met de nieuwe informatie over Vesta en Ceres willen de astronomen een beter begrip krijgen van het ontstaan van ons zonnestelsel.

Vesta en Ceres zijn namelijk overblijfselen van de vorming van Venus, de aarde en Mars. Wetenschappers denken dat hemellichamen als Vesta opgenomen zijn in de kern van de aarde, en dat hemellichamen als Ceres water naar onze planeet brachten.

Ceres

De dwergplaneet werd in 1801 ontdekt en is het grootste object in de planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter.

Diameter: 950 km Massa: 900 triljoen kg Afstand tot de aarde: 450 miljoen km